Till startsida

Blandat resultat i utvärderingen av företagsekonomi för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Nyhet: 2012-05-16

Masterprogrammet International Business and Trade på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet får omdömet "mycket hög kvalitet" i Högskoleverkets utvärdering av det företagsekonomiska ämnet vars resultat presenteras idag. Samtidigt får fyra andra masterprogram och utbildningen i företagsekonomi på magisternivå omdömet ”bristande kvalitet”.

- Vi tar kritiken på stort allvar, säger Handelshögskolans rektor Per Cramér. Vi har just tagit del av resultaten och måste nu noggrant sätta oss in i vad kritiken består i. Jag konstaterar att de kritiska omdömena gäller dels program på magisternivå som är under utfasning, dels fyra masterprogram av vilka ett är avvecklat och två väsentligt har utvecklats och omarbetats jämfört med hur de var utformade när de studenter vars uppsatser omdömena baseras på gick utbildningarna. Med detta sagt vill jag vara tydlig med att vi tar utvärderingen till oss och omgående ska börja analysera vilka ytterligare åtgärder som behövs för att alla utbildningarna ska hålla samma höga kvalitet som det program som fick bästa möjliga omdöme.

Omdömet ”bristande kvalitet” gavs till masterprogrammen Accounting, Logistics and Transport, Management och Intellectual Capital Management. De två förstnämnda är omarbetade och det sistnämnda ges inte längre. Masterprogrammet Industrial Innovation Management och företagekonomiutbildningen på grundnivå fick omdömet ”hög kvalitet”, medan masterprogrammet International Business and Trade, som tidigare nämnts fick bedömningen ”mycket hög kvalitet”.

För ytterligare information, kontakta:

Per Cramér, rektor
per.cramer@handels.gu.se